Haber

Dünya çapında ‘teknik aksaklık’ hava trafiğini felç etti: Microsoft’tan açıklama

Aralarında Türk Hava Yolları’nın (THY) da olduğu havayolu şirketlerinin küresel çapta etkili olan bir ‘teknik aksaklık’ yaşadığı bildirildi. THY Basın Müşaviri Yahya Üstün, sosyal medya platformu X hesabından yaptığı açıklamada, “Dünyada havacılık da dahil farklı sektörden birçok şirketi etkileyen yazılım kaynaklı bir problem yaşandığı tespit edilmiştir. Kısmi olarak etkilenen operasyonlarımızdaki bu sorunun giderilmesi için gerekli aksiyonlar alınmaktadır. Operasyonlarımız kademeli olarak normal seyrine dönmektedir. Yaşanan aksaklıktan dolayı siz değerli misafirlerimizden özür dileriz” dedi.

ABD merkezli, Microsoft firması bazı hizmetlerinde kesintiler yaşandığını kabul etse de kesintinin nedeni açıklanmadı. Şirket, X’teki bilgilendirme paylaşımında, yapılan sorun giderme çalışmalarının ‘sundukları servisleri iyileştirmeye devam ettiğini’ ve kullanıcıların ‘çeşitli Microsoft 365 uygulamalarında’ sıkıntı yaşayabileceği belirtildi. Açıklamada, “Bu olayı en yüksek öncelik ve aciliyetle ele alırken, sıkıntılı durumdaki Microsoft 365 uygulamalarında devam eden etkileri gidermeye çalışıyoruz” denildi.

MICROSOFT AZURE’DAN AÇIKLAMA

Microsoft Azure bulut platformu hizmetinin resmi internet sitesinde Türkiye saatiyle 11.46’da yapılan açıklamada ise kurumun dünya çapında Windows ve CrowdStrike Falcon’ın kullanıldığı ‘sanal makineleri etkileyen bir durumdan’ haberdar oldukları belirtildi.

Açıklamada, bu sistemlerin bir hata denetimi ile karşı karşıya kalabileceği ve yeniden başlatma durumunda takılı kalabileceği bilgisi verildi. Microsoft Azure, açıklamasında, “Bu durumun farkındayız ve halihazırda Azure müşterilerinin bunu hafifletmek için başvurabileceği olası opsiyonları inceliyoruz” ifadelerini kullandı.

UÇUŞLAR DURDURULDU, MARKETLERDE UZUN KUYRUKLAR OLUŞTU

BBC’nin haberine göre, Avustralya’da da aralarında büyük bankaların, medya kuruluşlarının, havayolu şirketlerinin ve marketlerin de olduğu kurumlar, bilgi teknolojilerinde (BT) yaşanan büyük çaplı aksaklıktan olumsuz etkilendi. Sydney Havalimanı’ndan yapılacak uçuşlar iptal edildi, marketlerdeki kasalarda sorunlar yaşandı ve kasaların önünde uzun kuyruklar oluştu. Yayın kuruluşları da durumdan olumsuz etkilendi. Bazı kanallar canlı yayın sırasında grafikler ve bilgisayarlarda yaşanan problemler dolayısıyla aksamalar yaşadı. Bazı yayın kuruluşları da bu sebepten canlı yayın yapamadıklarını bildirdi.

Avustralya’dan saatler önce, ABD’deki pek çok havalimanı ve havayolu şirketi de benzer bir durum yaşadı. Havayolu şirketleri bilgi teknolojileri ile ilgili sorunlar sebebiyle uçuşlarını ertelemek ya da durdurmak durumunda kaldı. Durumdan olumsuz etkilenen pek çok kurum, bunun Microsoft PC işletim sistemleri ile bağlantılı olduğunu dile getirdi.

Almanya’nın başkenti Berlin’deki havalimanından yapılan açıklamada uçuşların yerel saatle 08.00’e kadar durdurulduğu belirtilirken, Sky News bu sabah canlı yayın yapamadıklarını aktardı. Sky News spor spikeri Jacquie Beltrao, X hesabından yaptığı paylaşımda, “Şurası açık ki canlı yayında değiliz – Deniyoruz” ifadelerini kullandı. Aksaklıktan etkilenenler arasında İspanya’daki havalimanlarının da yer aldığı bilgisi verildi.

MICROSOFT SİSTEMLERİ ‘MAVİ EKRAN’ VERDİ

American Airlines, Delta Airlines ve United Airlines gibi ABD merkezli büyük havayolu şirketleri, iletişim sorunlarını gerekçe göstererek uçuşları durdurdu. Bundan yaklaşık bir saat önce Microsoft’tan yapılan açıklamada, bulut sisteminde yaşanan, düşük maliyetli havayolu şirketlerini etkilediği ifade edilen aksaklığın çözüldüğü belirtildi. Yapılan açıklamada, aksaklığın dün Doğu Saatiyle (ET) 18.00’de başladığı, müşterilerin ABD’de Azure bulut bilgisayar platformuyla ilgili sorunlar yaşadığı kaydedildi. Microsoft, çeşitli Microsoft 365 uygulaması ve hizmetini etkileyen bir durumun da incelendiğini bildirdi.

The Guardian gazetesi, banka, havayolları, telekomünikasyon şirketleri ve marketlerdeki Windows iş istasyonlarının ‘mavi ekran’ verdiğini bildirirken, Avustralya İçişleri Bakanlığı’ndan bir sözcü, söz konusu aksaklığın küresel siber güvenlik şirketi Crowdstrike’taki bir sorun ile bağlantılı göründüğünü belirtti. Sözcü, ülkesinin siber güvenlik kurumuna göre bunun bir saldırı olduğuna işaret eden bir bilgi olmadığını açıkladı. Avustralya merkezli telekomünikasyon şirketi Telstra da “CrowdStrike ve Microsoft’u etkileyen küresel sorunlar bizim de sistemlerimizi etkiliyor ve bazı müşterilerimiz gecikmeler yaşıyor” açıklamasını yaptı.

ALMANYA’DA İKİ HASTANE AMELİYATLARI İPTAL ETTİ

Yaşanan durum, havalimanları, bankalar, yayın kuruluşları ve marketlerin yanı sıra hastaneleri de olumsuz etkiledi. Almanya’nın kuzeyindeki Lübeck ve Kiel kentlerinde bulunan iki hastane, bugün yapılması planlanan bazı ameliyatların iptal edildiğini açıkladı. Yapılan açıklamada, iptal kararının, siber güvenlik şirketi Crowdstrike ile bağlantılı, küresel çapta etkili olan aksaklıkla bağlantılı olduğu ifade edildi. Schleswig-Holstein Üniversite Kliniği (UKSH) ise hasta bakımı ve acil servisin sürdüğünü bildirdi.

Yaşanan aksaklıktan olumsuz etkilendiğini bildiren kurumlar arasında SAS, Almanya’daki Hamburg Havalimanı, Fransa’nın Air France havayolu şirketi, Almanya’nın Lufthansa havayolu şirketi, Güney Afrika’nın Absa Bank bankası da yer aldı.

(DIŞ HABERLER SERVİSİ)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu